domingo, 29 de noviembre de 2015

Sessió 1 UD

Sessió 1_UD "COMPRES AL MERCAT!"

Després d'haver reflexionat sobre l'educació matemàtica ja ens toca descriure l'UD que tenim com a exemple de com treballar les matemàtiques amb els xiquets. Aquesta rep el nom de “Compres al mercat! i, per a començar farem, en primer lloc, un arreplegament dels coneixements que tenen els xiquets sobre el mercat. Açò, ens servirà, al mateix temps, com a introducció del tema. D’aquesta manera, la primera sessió constarà de les dues activitats següents:

  • Activitat 1: "què es el mercat?"

Els presentarem un carro de la compra i els llançarem preguntes sobre el mateix, deixant que diguen tot aquell que sàpien: sabeu què és això?, l’utilitzeu per a fer la compra? vau al mercat a fer-la? Què es el mercat? Com pagueu els productes?...

A continuació, els llegirem el conte “En Roc va al mercat”, que ens servirà per a seguir motivant als xiquets amb l’estudi del mercat. Amb ell ens aproximarem més al concepte d’aquest lloc i, a més, començarem a introduir-nos en l’utilització dels nombres per a designar quantitats.

Aquest llibre conta la història d’un personatge que va al mercat i compra certa quantitat d’aliments. Doncs, després d’escoltar-lo ens dedicarem a recordar què havia comprat en Roc i quantes unitats de cada cosa va comprar. Per a fer-ho projectarem en la pissara digital (PDI) una taula com la que es mostra en la imatge i els diversos objectes que compra en Roc. Entre tots, posarem els dibuixos que siguen iguals al costat de la imatge que li corresponga i els comptarem; després, en l’última casella, ercriurem la xifra adequada segons la quantitat d’aliments que hi haja. D’aquesta manera, treballarem el comptar,  escriurem els nombres del 1 al 7, associarem la xifra amb la seua quantitat i, agruparem aliments del mateix tipus.



Com podem veure, en Educació Infantil els contes, a més de treballar el àrea de la llengua i la comunicació, també poden ser emprats per a aprendre concepts matemàtics. En aquest cas, he modificat la versió original del conte “En roc va al mercat” per a treballar els nombres que m’interessaven, però en realitat hi ha molts altres que sí inclouen directament temes matemàtics. Personalment, crec que són recursos molts bons i per això parlarem d’ells en la següent entrada.

  • Activitat 2 : “El  nombre 7”:

Després d’haver realitzat l’activitat anterior, en la qual hem pogut descobrir l’existència del nombre 7 al comptar els aliments que va comprar en Roc, ens dedicarem a estudiar-lo una miqueta més per a saber identificar-lo i traçar-lo en futures ocasions que podan sorgir. Farem, doncs, la següent seqüencia de traços.


  • 1. Amb cinta aïllant, la mestra o mestre, dibuixarà un gran set a terra. Els xiquets han de caminar per damunt seguint la direcció correcta del seu traç.
  • 2. Dibuixarem el set a l'aire amb el dit. El docent es posarà com a model tenint en compte el efecte mirall al posar-se d'esquena als xiquets.
  • 3. Safates màgiques: posarem diverses safates repletes de farina i els alumnes traçaran el set amb el dit.

  • Activitat 3: "quan anirem al mercat?"


La tercera activitat consistirà en anunciar als xiquets que pròximament visitarem un mercat d’aliments. Les comuniquem el dia i l’hora d’eixida en la qual farem l’excursió. Primer marcarem la data al calendari de l’escola amb un circle i un dibuix relacionat amb el mercat. Cada dia ratllarem el dia que passe i comptarem quants ens queden per a arribar al dia de l’eixida al mercat. D’aquesta forma posarem en pràctica l’habilitat de comptar i, a mès, irem fent una estratègia de resta.

A continuació prepararem una fulla d’autorització del’excursió que donarem als pares. En ella escriurem la data i l’hora d’eixida. Així,  aprenem a esciure els nombres i els utilitzem contextualitzadament en relació amb el temps.

No hay comentarios:

Publicar un comentario