Després d'haver reflexionat sobre l'educació matemàtica ja ens toca
descriure l'UD que tenim com a exemple de com treballar les matemàtiques amb
els xiquets. Aquesta rep el nom de “Compres al mercat! i, per a començar
farem, en primer lloc, un arreplegament dels coneixements que tenen els xiquets
sobre el mercat. Açò, ens servirà, al mateix temps, com a introducció del tema.
D’aquesta manera, la primera sessió constarà de les dues activitats següents:
- Activitat 1: "què es el mercat?"
Els presentarem un carro de la compra i els llançarem preguntes sobre el
mateix, deixant que diguen tot aquell que sàpien: sabeu què és això?,
l’utilitzeu per a fer la compra? vau al mercat a fer-la? Què es el mercat? Com
pagueu els productes?...
A continuació, els llegirem el conte “En Roc va al mercat”, que ens servirà per a seguir motivant als xiquets amb l’estudi del mercat.
Amb ell ens aproximarem més al concepte d’aquest lloc i, a més, començarem a
introduir-nos en l’utilització dels nombres per a designar quantitats.
Aquest llibre conta la història d’un personatge que va al mercat i compra
certa quantitat d’aliments. Doncs, després d’escoltar-lo ens dedicarem a
recordar què havia comprat en Roc i quantes unitats de cada cosa va comprar.
Per a fer-ho projectarem en la pissara digital (PDI) una taula com la que es
mostra en la imatge i els diversos objectes que compra en Roc. Entre tots,
posarem els dibuixos que siguen iguals al costat
de la imatge que li corresponga i els
comptarem; després, en l’última casella, ercriurem la xifra adequada segons la
quantitat d’aliments que hi haja. D’aquesta manera, treballarem el
comptar, escriurem els nombres del 1 al 7, associarem la xifra amb la
seua quantitat i, agruparem aliments del mateix tipus.
Com podem veure, en Educació Infantil els contes, a
més de treballar el àrea de la llengua i la comunicació, també poden ser
emprats per a aprendre concepts matemàtics. En aquest cas, he modificat la versió original del conte “En
roc va al mercat” per a treballar els
nombres que m’interessaven, però en realitat hi ha molts altres que sí inclouen directament temes
matemàtics. Personalment, crec que són recursos molts bons i per això parlarem
d’ells en la següent entrada.
- Activitat 2 : “El nombre 7”:
Després d’haver realitzat l’activitat anterior, en la qual hem pogut
descobrir l’existència del nombre 7 al comptar els aliments que va comprar en
Roc, ens dedicarem a estudiar-lo una miqueta més per a saber identificar-lo i
traçar-lo en futures ocasions que podan sorgir. Farem, doncs, la següent
seqüencia de traços.
- 1. Amb cinta aïllant, la mestra o mestre, dibuixarà un gran set a terra. Els xiquets han de caminar per damunt seguint la direcció correcta del seu traç.
- 2. Dibuixarem el set a l'aire amb el dit. El docent es posarà com a model tenint en compte el efecte mirall al posar-se d'esquena als xiquets.
- 3. Safates màgiques: posarem diverses safates repletes de farina i els alumnes traçaran el set amb el dit.
- Activitat 3: "quan anirem al mercat?"
La tercera activitat consistirà en anunciar als xiquets que pròximament
visitarem un mercat d’aliments. Les comuniquem el dia i l’hora d’eixida en la
qual farem l’excursió. Primer marcarem la data
al calendari de l’escola amb un circle i un dibuix relacionat amb el mercat.
Cada dia ratllarem el dia que passe i comptarem quants ens queden per a arribar al dia de l’eixida al mercat. D’aquesta forma posarem en pràctica l’habilitat de
comptar i, a mès, irem fent una estratègia de resta.

A continuació prepararem una fulla d’autorització del’excursió que donarem als pares. En ella escriurem la data i
l’hora d’eixida. Així, aprenem a esciure els nombres i els utilitzem
contextualitzadament en relació amb el temps.
No hay comentarios:
Publicar un comentario