REFLEXIONS
MATEMÀTIQUES
Abans de començar a
desenvolupar l’unitat didáctica amb la qual podrem apreciar com treballar les
matemàtiques en la Educació Infantil, m’ha paregut oportú començar la primera
entrada de la bitàcora llançant la següent qüestió: què és l’educaciò
matemàtica?
La finalitat d’açò no és altra que reflexionar sobre allò que és realment l’educaciò matemàtica, perquè pense que és el primer pas per poder dissenyar i realitzar activitats realment útils amb els més menuts i, finalment, poder desenvolupar el seu pensament matemàtic.
La finalitat d’açò no és altra que reflexionar sobre allò que és realment l’educaciò matemàtica, perquè pense que és el primer pas per poder dissenyar i realitzar activitats realment útils amb els més menuts i, finalment, poder desenvolupar el seu pensament matemàtic.
Així doncs, comencem amb les nostres reflexions:
- Què és l’educació matemàtica?
Quan parlem d’educació matemàtica normalment ve a la nostra ment tots aquells exercicis i activitats que estem acostumats a fer a l’escola. És a dir, eixe tipus d’exercicis en els quals ens dediquem a aprendre una sèrie de tècniques per resoldre uns problemes específics que res tenen a vore amb la vida real. Ens referim a activitats com, per exemple, rodejar un nombre en concret, identificar figures geomètriques entre altres dades, saber i escriure la sèrie numérica, fer sumes en un full… Però realment és açò educació matemàtica?
Segons la meua opinió, totes aquestes activitats esmentades solament ajuden a adquirir unes tècniques matemàtiques però no la cosa més important: saber aplicarles a la realitat. Estem parlant, doncs, que eixes formes d’ensenyar matemàtiques no són “educació matemática”, sinó que com diu Mercè Edó i Basté, són una “instrucció matemática”.
Si verdaderament volem que els nostres xiquets siguen educats en el món de les matemàtiques, hem d’aproparse-les des de la quotidianitat, en contextos reals i funcionals. Així, per exemple, si reprenguem el cas esmentat d’aprendre la sèrie numèrica i el transformem d’un exercici “d’intrucció matemàtica” a altre “d’educaciò matemàtica”, podríem fer el següent: tots els dies passaríem llista comptant els xiquets i xiquetes que han vingut a classe un per un. D’aquesta manera estaríem aprenent la sèrie númerica amb una finalitat (saber si estan tots els companys a l’aula) i en un context real i significatiu (la pròpia classe a la qual pertanyen els xiquets).
![]() |
Font: "El mundo Tutua" |
En conclusió, la major finalitat de l’educació matemàtica és desenvolupar el pensament matemàtic i saber aplicar-lo en les diferents situacions que ens trobem. Si separem aquesta dels contexts habituals de la vida, no és podem parlar d’educació matemàtica i menys encara de matemàtiques funcionals. Aquest és el primer concepte que hem de tenir clar per l’enseyança d’aquesta matèria i el qual tractaré d’aplicar en les activitats que vaja ideant.
Ací vos deixe la primera entrada, que com he dit abans, és per reflexionar i entendre bé què es l'educació matemàtica. No obstant, vos anime a participar i donar la vostra opinió. Què és per a ti l'educació matemàtica?
ResponderEliminar