domingo, 29 de noviembre de 2015

Reflexions matemàtiques

REFLEXIONS MATEMÀTIQUES

Abans de començar a desenvolupar l’unitat didáctica amb la qual podrem apreciar com treballar les matemàtiques en la Educació Infantil, m’ha paregut oportú començar la primera entrada de la bitàcora llançant la següent qüestió: què és l’educaciò matemàtica?
La finalitat d’açò no és altra que reflexionar sobre allò que és realment l’educaciò matemàtica, perquè pense que és el primer pas per poder dissenyar i realitzar activitats realment útils amb els més menuts i, finalment, poder desenvolupar el seu pensament matemàtic.

Així doncs, comencem amb les nostres reflexions:


  • Què és l’educació matemàtica?


Quan parlem d’educació matemàtica normalment ve a la nostra ment tots aquells exercicis i activitats que estem acostumats a fer a l’escola. És a dir, eixe tipus d’exercicis en els quals ens dediquem a aprendre una sèrie de tècniques per resoldre uns problemes específics que res tenen a vore amb la vida real.  Ens referim a activitats com, per exemple, rodejar un nombre en concret, identificar figures geomètriques entre altres dades, saber i escriure la sèrie numérica, fer sumes en un full… Però realment és açò educació matemàtica?

Segons la meua opinió, totes aquestes activitats esmentades solament ajuden a adquirir unes tècniques matemàtiques però no la cosa més important: saber aplicarles a la realitat. Estem parlant, doncs, que eixes formes d’ensenyar matemàtiques no són “educació matemática”, sinó que com diu Mercè Edó i Basté, són una “instrucció matemática”.



Si verdaderament volem que els nostres xiquets siguen educats en el món de les matemàtiques, hem d’aproparse-les des de la quotidianitat, en contextos reals i funcionals. Així, per exemple, si reprenguem el cas esmentat d’aprendre la sèrie numèrica i el  transformem d’un exercici “d’intrucció matemàtica” a altre “d’educaciò matemàtica”, podríem fer el següent: tots els dies passaríem llista comptant els xiquets i xiquetes que han vingut a classe un per un. D’aquesta manera estaríem aprenent la sèrie númerica amb una finalitat (saber si estan tots els companys a l’aula) i en un context real i significatiu (la pròpia classe a la qual pertanyen els xiquets).


Font: "El mundo Tutua"


En conclusió, la major finalitat de l’educació matemàtica és desenvolupar el pensament matemàtic i saber aplicar-lo en les diferents situacions que ens trobem. Si separem aquesta dels contexts habituals de la vida, no és podem parlar d’educació matemàtica i menys encara de matemàtiques funcionals. Aquest és el primer concepte que hem de tenir clar per l’enseyança d’aquesta matèria i el qual tractaré d’aplicar en les activitats que vaja ideant.






1 comentario:

  1. Ací vos deixe la primera entrada, que com he dit abans, és per reflexionar i entendre bé què es l'educació matemàtica. No obstant, vos anime a participar i donar la vostra opinió. Què és per a ti l'educació matemàtica?

    ResponderEliminar